O Telenovela socialista - sunt citit, deci exist (1)
Alex Goldiș, România literară, nr. 14/ 2013 (link aici - http://www.romlit.ro/socialismul__la__pop)
Socialismul
(à la) Pop
Una
dintre surprizele acestui an în materie de proză vine
de la Doru Pop, conferențiar la Facultatea de Teatru și Televiziune
din Cluj și autorul mai multor studii despre media. Spun surpriză
pe de o parte pentru că niciuna dintre calitățile eseistului și
ale cadrului didactic nu transpar în literatură (așa cum se
întâmplă adesea) și, pe de altă parte, pentru că volumul se
dovedește a fi altceva/ mai mult decât îl recomandă coperta.
Titlul, O
telenovelă socialistă,
e neinspirat și a fost ales, probabil, din rațiuni comerciale, ceea
ce înseamnă că, după Născut
în URSS,
Băiuțeii,
Cartea
roz a comunismului
sau Sunt
o babă comunistă!,
„epoca de aur” a devenit un subiect profitabil pe piața ideilor
literare.
E
drept
că, măcar din unghiul surprinderii burlești-umoristice a
cotidianului comunist, cartea lui Doru Pop vine în siajul celor de
mai sus. Acțiunea, relatată tot la persoana întâi, mustește de
detalii „socialiste” care de care mai savuroase, relatate vioi,
când cu inocența copilului, când cu malițiozitatea adultului.
Cartea are un ritm trepidant și, deși e compusă din
micro-narațiuni ce pot fi citite și separat, ea pare a fi fost
scrisă dintr-o singură suflare. Fără a-și pierde timpul cu
teorii metafizice despre rostul existenței, „Doru” încearcă
să-și elucideze retrospectiv, într-o parodie de Bildungsroman,
sensul maturizării și „secretul masculinității”: „Asta am
făcut în toți acești patruzeci de ani. Am căutat pretutindeni
bărbăția. Am încercat să aflu ce înseamnă să fii bărbat și
am eșuat de fiecare dată. Am pierdut tată, bunic, tată vitreg,
unchi, veri și prieteni. Dar bărbăția n-am găsit-o”. A
regăsit, în schimb, gustul unei lumi pierdute, în care iluziile
socialismului făceau casă bună cu iluziile copilăriei. Căci,
dacă pentru Vasile Ernu filtrul copilăriei reprezenta un pretext
pentru construirea unui discurs de tip nostalgic, romanul lui Doru
Pop renunță la orice fel de tezism. Titlul n-ar trebui să înșele:
O
telenovelă socialistă
nu mai reface, ca Născut
în URSS,
datele unei copilării socialiste, ci spune povestea copilului
universal – plasată în comunismul românesc din anii ʼ70-ʼ80.
E
drept că
pasajele în care „interesele” naive ale copilului se ciocnesc
violent de „misiile” majore ale Partidului sunt pline de culoare.
În loc să se pregătească asiduu, ca alți tovarăși de vârsta
lui, pentru a deveni „a working class hero”, micul Doru e un
mini-disident fără program, chiar și numai pentru că atentează
mereu la „bunuri obștești” din GOSTAT, reșouri nefinisate sau
monede din cabinele telefonice publice. Nici modelele morale nu sunt
extrase din imaginarul socialist, ci, vai, tot din cultura pop.
Adolescentul se uită la filme cu Bruce Lee și Arnold
Schwarzenegger, își pilește dinții să semene cu John Lennon sau
își occidentalizează frizura cu lapte pe post de gel. În
cuvintele lui, „cu toate că nu știam cine eram, știam cine voiam
să fiu”. De un haz nebun, căci narațiunea lui Doru Pop îmbină
autoironia fină cu stilul cel mai mucalit, sunt pasajele despre
concursul de reciclare sau despre schimbul de ilustrații
pornografice. Acestea din urmă nu se vindeau aleatoriu, ci, explică
cu mult tact prozatorul, conform unor reguli cunoscute de toată
lumea și respectate cu strictețe: „O poză din partea cu
dezbrăcatul te costa cinci lei, tocmai atunci apăruseră fisele de
aluminiu de cinci lei, ceea ce făcea foarte simplă tranzacționarea
de pornografie. Până ajungeai la secvențele cu adevărat
importante, unde cetățenii mustăcioși le spuneau domnișoarelor
«che bella ficina stretta hai”, prețul creștea exponențial,
direct proporțional cu numărul de poziții în care se aflau
personajele. Gemenii nu erau lacomi, erau dispuși la schimburi. De
exemplu, dacă aveai ceva imagini decupate de prin reviste iugoslave,
aveai șansa unei diversificări, se făceau schimburi de «unu la
unu», respectiv «țâțe și buci, pentru țâțe și buci», fără
nici un fel de excepții de la regulă. În plus, nu se acceptau poze
din revistele de la noi, indiferent dacă erau din Cinema-uri sau din
alte reviste de modă ori de film din anii ʼ70, când mai găseai
câte o Lolobrigida sau o Brijibardo mai despuiate”. Romanul e
plin de astfel de dări de seamă, imposibil de exemplificat în
spațiul unei cronici. Ce trebuie subliniat, în schimb, e ritmul
extrem de alert al romanului. Nicăieri nu se oprește naratorul
pentru a formula teze abstracte sau pentru a împărți, apodictic,
în bune și rele, valorile acestei lumi. Din punctul de vedere al
respingerii sentimentalismului și al aurei metafizice, cartea e tot
ce poate fi mai îndepărtat de stilul propriu-zis telenovelistic.
Retorica e directă și frustă, lipsită cu totul de fasoane
livrești sau edulcorante à la Filip Florian. Prin transcrierea nudă
a acțiunii și a limbajului de mahala (cartier?) din comunism, Doru
Pop e mai apropiat, în schimb, de Dan Lungu din zilele lui bune,
dinainte ca prozatorul să scoată socialismul romanesc la export.
Singurele momente „didactice” sunt intermezzo-urile de
înțelepciune neaoșă ale finului Rebeleș, decupate de prozator
contrapunctic, în momente de detensionare a acțiunii. În rest,
narațiunea lui Doru Pop e pusă permanent pe fast forward,
transformând o epocă „în care nu se întâmpla nimic” într-o
lume densă și vie, cu aspect de benzi desenate.
Probabil
că cea mai mare reușită a romanului rămâne, însă, scăldarea
așa-ziselor
comuniste în apele mai largi ale „general-umanului”. Deși,
numit atât de bombastic, el nu se lipește nicicum imaginarului
terre-a-terre din O
telenovelă socialistă.
Fără a lăsa urâtul sau nostalgia să pătrundă decât rareori,
prin crăpăturile acestei lumi extrem de compacte – galopul
narațiunii e, fără îndoială, o formă de terapie –, prozatorul
scrie pasaje remarcabile despre formatorii săi, personalități bine
conturate. Micul Doru are, în același timp, mai mulți tați și
mame. Bărbații sunt, cel mai adesea, modele de tandrețe –
începând cu Tătica, cantorul-Tarzan, cu puternicul unchi Lelu și
încheind cu miștocarul naș Rebeleș. În schimb, „mamele”,
leoaice, se întrec în a aplica o educație cât mai severă
adolescentului. Câte o scenă familială care amestecă delicatețea
cu cruzimea dă seama de întreaga capacitate a prozatorului, pe cât
de bun și jovial povestitor, posesorul unui umor irezistibil, pe
atât de grav (și, cum să zic, impudic) observator al dramelor de
zi cu zi. Iată cum e descrisă o vizită la apriga nașă Sanda
acasă, cu câteva zile înainte de moartea femeii: „După una
dintre partidele de table pe care le-a câștigat, mi-a făcut semn
că are nevoie de oliță. Am privit-o rușinat, iar ea a clipit
înțelegător. S-a așezat liniștită pe spate, i-am desfăcut
capotul și i-am ridicat pijamaua. Carnea îi stătea moale pe oase
și petele care se formaseră de-a lungul venelor arătau starea în
care se afla […] Am împins încet oala metalică, de fapt o tigaie
cu bot ascuțit și bont, sub fesele ei crâmpoțite de boală. Și-a
făcut nevoile și s-a uitat rugător la mine. Trebuia să o șterg.
I-am ridicat puțin trunchiul și am luat hârtia igienică între
degete. Atunci am simțit cum pubisul ei emana, chiar și așa, chiar
și acolo, o putere, o forță și o energie care nu veneau din
carne, care nu veneau din trup. Aceea era femeia pe care o iubisem și
o respectasem toată viața”.
De
altfel, pe măsură ce avansăm în roman (și eroul se maturizează)
nu doar iluzia socialismului glorios e lăsată în urmă, ca una
dintre nenumăratele iluzii ale copilăriei, ci și iluzia sensului
ultim al lumii. Umorul se transformă pe nesimțite în sarcasm și
ură, iar molipsitoarea bună-dispoziție lasă loc depresiei. Încă
un semnalment, acesta, că nici măcar în sens (auto)ironic Doru Pop
n-a scris o telenovelă, ci un roman complex, capabil să alterneze
sensibil registre și să modifice așteptări. O primă carte de
proză pe lista mea scurtă de anul acesta.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire