Despre Unire, fără horă și prejudecăți
În adolescență am fost puternic impresionat de mitul lui Cuza vodă, perpetuat de propaganda naționalist-comunistă. Domnitorul modest și onest, care umbla prin țară să-i prindă cu „ocaua mică” pe negustorii necinstiți, creator al României moderne și victimă a unei uneltiri mârșave, Cuza era un model, părea un mit fondator necesar. Ca orice altă iluzie politică, ideea unui Cuza-vodă care „a realizat Unirea” ocultează câteva realități istorice. Iluziile, care ne fac și astăzi să jucăm „Hora Unirii” și să ne bălăngănim mâinile într-un dans fericit, ascund mai multe adevăruri relevante, care ne-ar putea ajuta să înțelegem cum am ajuns să fim ceea suntem.
Geostrategia unirii „Principatelor”
Un prim argument este acela că unirea Principatelor dunărene, numită și „Unirea mică”, a fost înainte de orice un act politic rezultat dintr-un acord internațional. „Unirea Principatelor” fusese deja decisă la Congresul de pace de la Paris din 1856, care a avut loc imediat după Războiul Crimeii. Crearea unui stat românesc a fost în mare parte efectul unei alianțe stranii între Imperiul otoman și Imperiul britanic și cel francez.
Deși se numește „războiul Crimeii”, evenimentele decisive au debutat și s-au derulat în țările române. În 1853 armatele Țarului Nicolae I au ocupat Moldova și Muntenia, avansând spre Sud, dorind a nu știu câta oară înfrângerea otomanilor și plasarea ținuturilor ortodoxe sub protecția Țarului. Rușii vedeau deja transformarea Constantinopolului în Țarigrad și doar intervenția corpului expediționar combinat al Franței și al Imperiului britanic, împreună cu atacurile austriece, au salvat Imperiul otoman.
Mai puțin cunoscut este faptul că, profitând de acest context, Austria va ocupa „principatele dunărene” din 1854 până în 1857. De acest lucru se leagă, de altfel, și prima linie telegrafică din țara noastră, când austriecii au realizat o legătură telegrafică între Bucureşti și Giurgiu, în 1855. Datorită acestor mișcări tactice, cele cinci „puteri garante” occidentale au decis să blocheze atât expansiunea rusească spre sudul Europei, cât și pretențiile imperialismului austriac, care viza aceleași obiective. Nu trebuie să uităm nici faptul că Austria ocupase deja nordul Moldovei (numit din 1775 Bucovina), iar Oltenia fusese inclusă în Imperiul habsburgic între 1718 și 1738.
Dacă privim harta Principatelor Unite din 1859 vom observa o realitate geostrategică. Deși în 1812 Rusia țaristă deja divizase Moldova în două părți, ocupând partea de Est sub numele de Basarabia, Sudul acestei regiuni, adică județele Cahul, Bolgrad și Ismail au fost integrate în noul stat românesc. De ce să fi cedat Rusia doar trei județe, pline de găgăuzi, bulgari și lipoveni? Este un indicator că „Unirea” a fost hotărâtă pentru a crea un stat tampon între Rusia, Austria și spațiul balcanic, rezolvând problema „gurilor Dunării”. Numită și „chestiunea Dunării”, această problemă geostrategică va rămâne principalul factor politic în zonă. Dar proiectul unirii principatelor dunărene într-un stat autonom a devenit realizabil după 1856 pentru că nou creata „Comisie europeană a Dunării”, în buna tradiție a comisiilor europene (care este continuată, iată, de actuala Uniune Europeană), a declarat Marea Neagră zonă neutră. Rusia țaristă nu mai avea voie să dețină o flotă militară în Marea Neagră, care era astfel complet demilitarizată.
Mica unire Țaristă
Pentru a înțelege cum s-a realizat „Mica Unire” trebuie să privim încă o dată dincolo de mândria națională, care adeseori nu ne dă voie să înțelegem contextul istoric. De ce tratatul de la Paris împiedică Rusia să mai traverseze Principatele fără acordul celor cinci puteri garante?
Pentru că în urmă cu aproape trei decenii, în urma războiului ruso-turc din 1828-29, „Principatele” au intrat sub controlul direct al Imperiului Rus. Declanșat de revoltele grecilor din 1828, acest război a dus la autonomia Serbiei și a Greciei, precum și la ocuparea „principatelor” de către armatele țariste. În același an cei doi domnitori locali (Sturdza și Ghica, în mod greșit numiți „ultimii fanarioți”) au fost alungați, iar cele două țări românești au intrat sub conducerea unică a unui „preşedinte plenipotenţiar al celor două Divanuri”.
În mod concret procesul de unificare, dar și modernizarea Moldovei și Valahiei a început sub conducerea unui general rus, pe numele lui Feodor Pahlen. După Pahlen a fost numit un alt guvernator, Piotr Jeltuhin, și în cele din urmă contele Pavel Kiseleff. Administrația ţaristă a creat primele legi comune pentru ambele principate, așa-numitele Regulamente organice fiind de fapt niște constituții care gestionau țări românești la fel. A urmat o reorganizare administrativă și dificila modernizare a acestor provincii bântuite de holeră și ciumă, pline de bandiți și hoți la drumul mare, controlate de o elită boierească retrogradă, unde funcțiile publice erau cumpărate și unde nu existau reguli de igienă publică. Kiseleff a fost primul conducător al țărilor dunărene și se pare că i-a propus Țarului să anexeze Moldova și Muntenia sau să le răscumpere de sub suzeranitatea otomană. Tranzacția nu s-a mai încheiat pentru că turcii cereau 36 milioane franci aur. Oricum Valahia și Moldova, prin tratatul de la Adrianopol, au fost până în 1834 sub controlul direct al Rusiei.
Pavel Dimitrievici Kiseleff are trebui să aibă mai mult decât un bulevard în centrul Bucureștilor, pentru că el a fost cu adevărat primul preşedinte (plenipotențiar) al României, controlând Divanele din Moldova şi Valahia din 1829 și până în 1834. „Gheneral-leitenant” Kiseleff a realizat nu doar „slobozenia pământului Moldavo-Românesc”, dar a pavat străzi, a introdus aprovizionarea cu apă, a construit școli și alte instituții care lipseau. În timpul său apar primele ziare românești, „Curierul românesc”, al lui Ion Heliade Rădulescu în Muntenia, și „Albina românească”, editat de Gheorghe Asachi la Iaşi, ambii fiind colaboratorii fideli ai lui Kiseleff (tipografia lui Heliade Rădulescu primește chiar dreptul exclusiv de a tipări Regulamentele organice).
În urma acordului secret dintre Rusia și Imperiul otoman, în 1834 sunt numiți „hospodari” Alexandru Dimitrie Ghica și Mihail Sturdza - de fapt acești „domni regulamentari” ai Moldovei și ai Munteniei au ajuns pe tron tot printr-un procedeu fanariot (au fost „unși” la Istambul) și tot din dinastii crescute la Țarigrad. Deși ambii au continuat procesele începute în timpul protectoratului rus este relevant faptul că în acea perioadă începea deja să se contureze proiectul unui Principat „Moldo-Rumân”, după cum îi spuneau unii dintre contemporani. Mihail Sturdza chiar a pus la cale o lovitură de stat împotriva „vecinului” și prietenului său Al. D. Ghica. Partida Națională din Muntenia, condusă de Ion Câmpineanu, de altfel amic din copilărie al domnului Al. D. Ghica, orchestrează un complot în 1838. Tot atunci Câmpineanu redactează „Constituția rumânilor” sau „Actul de unire şi independenţă” prin care cerea unirea Principatelor într-un „regat al Daciei”. Ideea unui „singur norod, oblăduit de unul şi acelaşi şef şi stăpânit dă aceleaşi legi” din „Constituția” lui Câmpineanu anticipa evenimentele care aveau să se producă peste 2 decenii. Documentul, extraordinar de progresist pentru acea perioadă, prevedea dreptul la libertate („Ţara Rumânească este un loc slobod pentru câţi în ea lăcuiesc”, art. 1) și egalitatea în fața legii („Toţi rumânii sunt deopotrivă înaintea pravilei”, art. 2).
Unire cu de-a sila se poate!
Crearea unui stat românesc nu e o „o pagină de istorie remarcabilă”. „Moldo-Wallachia”, cum îi spunea politicianul american George M. Towle, care a scris în 1877 un scurt istoric al Principatelor, a apărut într-un proces mai amplu, care a permis în aceeași perioadă înființarea altor state naționale europene, inclusiv Italia și Germania.
După împreunarea dintre Decebal și Traian, trebuia să se producă și unirea dintre două surori, Moldova și Muntenia. Cel puțin așa hotărâseră Puterile garante. Singura problemă era că „iubirea” dintre moldoveni și munteni nu era atât de profundă. După cum spunea însuși Ștefan cel mare într-un document din iunie 1475: „muntenii sunt pentru noi ca și turcii”.
Dacă a exista un merit, atunci el este al membrilor Partidei Naționale, care au știut să gestioneze un context politic foarte volatil. Nu doar prin mișcarea curajoasă care le-a permise să aleagă același domnitor în ambele Principate, găsind o portiță avocățească în tratatul de la Paris, cât mai ales prin lipsa de orice respect față de reguli, contracte sau acorduri. Unirea era un proiect politic al unui grup de pașoptiști naționaliști, ale cărui idealuri fuseseră enunțate de Mihail Kogălniceanu încă din august 1848, în textul intitulat „Dorinţele partidei naţionale în Moldova”. Unirea Moldovei și a Ţării Românești era definită drept „cheia de boltă” a întregului „edificiu naţional”, iar Cuza va pune în practică toate ideile enunțate în acel document, de la secularizarea averilor mănăstirești, la împroprietărirea țăranilor. Alegerea lui Alecu, zis ulterior Cuza-vodă, a avut loc cu ajutorul unei grupări politice care nu avea o majoritate confortabilă și care și-a impus voința prin intermediul unor mijloace prea puțin democratice, ca urmare a unor uneltiri de alcov și a unor decizii discreționare. Efectul benefic al deciziei lor este incontestabil, dar adevărul istoric este și mai important.
În ianuarie 1959 Cuza este ales domnitor al Moldovei în condițiile în care, din totalul de 55 de reprezentanți în Adunarea electivă, erau 38 de candidaţi la domnie! În Moldova aproape fiecare boiernaș se credea deja Domnitor. Unioniștii moldoveni nici măcar nu se puteau decide pe cine să voteze, riscul fiind acela ca să fie ales Grigore Sturdza, beizadeaua care candida împotriva propriul tată, Mihail, deși ambii erau rusolifi notorii și spoliatori înveterați. Așa că prietenul lui Cuza, colonelul Nicolae Pisoski (poreclit Moș Pisoi de Alecsandri, al cărui amic era), a intrat înarmat la dezbaterile Partidei Naționale, ai cărei membri continuau să se certau între ei cine să fie ales domnitor al Moldovei. Pisoski, cu sabia în mână, le-a strigat: „Dacă nu alegeți pe Cuza, vă tai pe toți!…. Nimeni nu iese de aici nebetegit, dacă n-alege cum spun eu!”.
Și pentru că alegerile cu amenințarea sabiei constituie cea mai bună formă de campanie electorală, Adunarea electivă de la București a fost supusă aceluiași tratament. În condițiile în care doar 24 dintre cei 66 de deputaţi de la București erau unionişti, șansele Unirii prin „politica faptului împlinit”, promovată de Kogălniceanu și elitele pașoptiste, erau foarte mici. Dezbaterile, care începuseră pe 22 ianuarie, au fost făcute sub presiunea violenței. Conduși de colonelul Macedonski (fiul trădătorului lui Tudor Vladimirescu), fusese mobilizată armata și sunt efectuate mai multe arestări. Pe 23 ianuarie mulțimea asediază sediul poliției și mai mulți dorobanți sunt luați prizonieri. Se punea chiar problema ținerii alegerilor în alt oraș pentru că mulțimea de „unioniști”, înarmați cu furci și topoare, îi amenința pe electori cu moartea dacă rezultatul alegerilor ar fi fost diferit. Așa că toți cei 64 de alegători prezenți au devenit repede dornici de Unire, pentru că erau și mai dornici să rămână în viață. Așa se face că moldo-rumânii l-au ales pe Cuza-vodă unic domnitor.
Tindem să uităm că la fel de violentă a fost și rezistența față de Unire. Ideea că tot „neamul românesc” era de partea unificării celor două țări este o invenție idilică a propagandei naționaliste. Elitele intelectuale din Moldova, reprezentate de personalități marcante, cum era poetul și dramaturgul Gheorghe Asachi sau prozatorul Costache Negruzzi, erau îmbibate de un anti-unionism sincer. Cei mai mulți considerau că realizarea unui singur stat românesc nu ar fi fost benefică pentru comunitățile locale. Acum, la mai bine de 160 de ani, vedem că temerile lor erau justificate. După cum scria apologetul separatismului, Nicolae Istrate, în „Cvestia dzilei în Moldova”, Unirea urma să ducă la pierderea „vechilor privilegii ale Moldovii”. Istrate, retras pe moșia sa de la Rotopǎneşti, și-a făcut chiar o statuie intitulată „Moldova plânge”. Deși nu au autostradă, moldovenilor le-a rămas cutuma numirii Mitropolitul Moldovei ca patriarh al României (în cazul de față unul născut în județul Timiș).
Anti-unioniștii moldoveni au devenit chiar separatiști violenți după abdicarea lui Cuza, cerând în stradă desprinderea de „Valahia”. Acest episod, adeseori trecut cu vederea de istoriografia noastră, reprezintă dovada că o „conștiință a unității naționale” este un produs târziu, nu o realitate indiscutabilă și imuabilă. În aprilie 1866 a avut loc o revoltă anti-unionistă la Iași, care a fost înăbușită în sânge de armată, soldații au tras în plin în manifestanți. Conform unor estimări au murit între 100 și 150 de „rebeli” moldoveni, unii fiind uciși chiar cu baionetele de către ostașii regimentului adus din Muntenia. Relatările lui Grigore N. Ionaşcu, comandant al al escadronului de cavalerie care a intervenit împotriva separatiștilor, deci martor ocular la aceste evenimente, confirmă intervenția violentă. Printre participanții la rebeliunea anti-muntenească s-a numărat și prozatorul Ion Creangă, poreclit „Popa Smântână” sau Burduhănosul, poate pentru apetitul său gargantuan. Rebelii erau conduși de către însuși Mitropolitull Moldovei, Calinic Miclescu, pe care l-ar fi salvat Creangă împreună cu un alt diacon, ascunzându-l în pivnița birtului de lângă „Sfânta Vineri”, îmbrăcat cu un caftan evreiesc și bâgat într-un butoi. Mult timp după aceste evenimente, Creangă a continuat să facă propagandă „fracţionistă” și a devenit o victimă a represiunii tacite, fiind dat afară din cler (chiar de către Calinic, pe care îl salvase de la moarte), iar apoi și din învățământ.
Scandaluri, amântlâcuri și furtișaguri
Traseul care a dus la mica Unire a fost plin de acțiuni cu care nu prea avem de ce să ne mândrim (de aceea le și ascundem sub preș). Evenimentele încep să se deruleze încă din 1857, când regent al Moldovei era numit un anti-unionist notoriu, Nicolae Vogoride (sau Bogoride), fiu al unui fost caimacam, Ștefan Vogoride, ajuns chiar prinț de Samos. Acest Vogoride se vedea deja domn al Moldovei, așa că a falsificat fără rușine alegerile pentru așa-zisele Divane ad-hoc, punând pe liste anti-unioniști fideli intereselor Marii Porți. Astfel că „Mica Unire” devenea practic imposibilă.
Acum intră în scenă „Alecu”, fiu al ispravnicului Ioan Cuza, mare proprietar de pământ, el însuși hatman în Moldova și văr de-al doilea cu șeful statului moldovenesc de atunci. De aici deducem că încurcatele legături de rubedenie ale boierimii moldave erau mai importante pentru Unire decât marile idealuri. Cum se întâmplă de obicei în dulcea politică moldovenească, Vogoride era cumnat cu hospodarul Mihail Sturdza, care fusese la rândul său căsătorit cu fiica fostului caimacam, Smaranda. Amuzant este că și candidatul separatist la domnie, Nicolae „Nunuțu” Rosetti-Roznoveanu, era ginerele fostului caimacam Vogoride, fiind căsătorit cu Lucia Vogoride-Conachi. La rândul său Alecu, sau „Cuzaki”, cum îi zicea vărul lui după mamă, Nicolae Vogoride, era conectat direct la acest nucleu de înrudiri și încuscriri.
Apropierea de clanul Vogoride i-a asigurat lui Cuza ascensiunea socială și politică, precum și o fulminantă carieră militară. Viitorul domn a fost promovat la apelul de seară al bocancilor anti-unioniști. Așa că, pe 16 martie 1857 era sublocotenent, pe 24 aprilie devine locotenent, apoi în aceeași zi căpitan, și pe 3 mai, era deja maior! Cum a ajuns de la sublocotenent la gradul de maior în câteva luni? Gurile rele spun că frumosul colonel de roşiori de mai târziu avea o relație plină de pasiune cu „Cocuța”, soția caimacamului și vărul său după mamă. Oricum, evoluția sa „de carieră” este fulminantă. În august 1859 era avansat polcovnic (colonel), după care este uns comandant al întregii armate a Moldovei!
În acest cuib de nemușug uneltirile și intrigile era tehnici de bază pentru supraviețuire. „Cocuța”, soția caimacamului, care fusese „cea mai bogată fată din Moldova”, era măritată încă de la 17 ani cu prințul scăpătat venit taman din Fanar. Ea era în legătură cu toți conspiratorii unioniști, așa că, după alegerile din 1857 ea a șterpelit mai multe scrisori ale soțului, în care acestea recunoștea că falsificase alegerile din Moldova. După ce le livrează lui Costache Negri, prietenul lui Cuza și fratele ei vitreg, unioniștii se asigură că documentele compromițătoare sunt făcute publice. Ele apar în ziarul belgian „L’Etoile d’Orient” cu ajutorul ambasadorului francez, după care sunt distribuite în țară sub formă de fițuici. Situația provoacă un imens scandal internațional, astfel că în Moldova sunt organizate noi alegeri, în urma cărora ies triumfători unioniștii, printre care și colonelul Cuza. Adunările ad-hoc se întrunesc și decid printr-o serie de rezoluții, date în octombrie 1857, unirea definitivă a celor două țări, sub conducerea unui domnitor „nemegieș”.
Prevederile tratatului de la Paris erau însă clare. Noul stat ar fi trebuit să fie condus de doi domnitori, cu două parlamente și cu două administrații diferite, aflate sub suzeranitate otomană, singurele instituții comune urmau să fie Curtea de Casație și Comisia Centrală, plasate la Focșani, care devenea astfel capitala Unirii. Nici nu vreau să mă gândesc cum ar fi fost dacă țara noastră ar fi avut capitala la Focșani, noroc cu Kogălniceanu care se gândea la lucruri practice și nu la respectarea promisiunilor făcute conaționalilor săi moldoveni.
Povestea unui Domnitor calificat la locul de muncă
Unirea fusese decisă, iar traseul Principatelor era pregătit, dar nimic nu-l califica pe Alexandru Ioan Cuza pentru cea mai înaltă funcție din noul stat - cu excepția faptului că era înrudit cu mai toate marile familii și fusese coleg la pensionul franțuzesc din Iași cu Vasile Alecsandri și cu Mihail Kogălniceanu.Alecu era conectat și la protipendada moldovenească anti-unionistă, dar era prieten și cu revoluționarii unioniști. Mereu abonat la funcții în stat, Cuzaki ajunsese în timpul căimăcămiei celor trei (Catargiu, Sturdza şi Panu) hatman, adică era comandantul întregii armate moldovenești (compusă din câteva mii de oameni)! Cu toate acestea omul era cu totul nepregătit, avea doar o diplomă de bacalaureat și fără prea multe abilități, altele decât pasiunea pentru jocul de cărți și conversațiile de salon. Alecu se înscrisese și el la facultate la Paris, chiar la Drept, dar nu a fost în stare să-și termine studiile, așa că revine în țărișoară și se reconectează la banul primit din funcții publice. A fost director și vornic, dar și pârcălab al oraşului şi portului Galaţi, tot timpul gata să preia un post liber, mereu pregătit pentru o funcție și mai înaltă.
Printre calitățile lui Cuzaki, însă, se numărau alte iscusințe. Era lipsit de scrupule și maestru în lovituri de imagine. Poate că moștenise aceste talente de la maică-sa, pe care o chema Sultana și era născută Cozadini, deci ieșită dintr-o veche familie fanariotă de la Țarigrad. De altfel, după ce și-a instaurat dictatura personală, Cuza va numi mai mulți membri ai familiei Cozadini în diverse funcții, verișorii lui ocupându-se cu diverse matrapazlâcuri financiare. Cert este că, după ce Vogoride îl promovase pe repede înainte și îi dăduse funcții importante în stat, „vărul Cuzaki” își dă demisia din funcția de pârcălab, denunțându-l pe ocrotitorul său.
O altă „calitate” decurgea din faptul că se învârtea cu mare lejeritate prin lumea mondenă și își făcuse nenumărate prietenii în cercurile selecte ale societății ieșene. În 1844 se căsătorește „bine”, tocmai cu Elena Rosetti, fiica postelnicului Iordache și a Ecaterinei, care făcea parte și ea din familia domnitorului Mihail Sturdza. Acest lucru i-a și adus prima slujbă în administraţie, pentru că Sturza îl numea director la Ministerul din Lăuntru (adică de Interne). Cum ajunge directorul Poliției în mijlocul evenimentelor din 1848 și de ce se implică în mişcarea revoluţionară a moldovenilor, doar el și Sturdza știau. Cert este că această revoluțiune moldavă, care fusese poreclită în derâdere „revoluția poeților”, a fost cea mai molcomă dintre toate revoluțiile burgheze din Europa. Ea izbucnise chiar cu ajutorul lui Mihail Sturdza, care le ceruse revoluționarilor de salon să-i scrie o „petițiune”. Deși Alecu a fost arestat împreună cu alţi fruntaşi revoluționari, iar cu toții au fost trimişi sub escortă militară taman la Galaţi, Cuzaki și viitoarea echipă unionistă au reușit să se refugieze în Transilvania cu ajutorul consulului englez de la Galaţi.
Un domnitor pasionat de cărți
Ajuns domnitor cu ajutorul lui Napoleon al III-lea, „vodă Cuza” renunță la perciunii ridicoli tunși în stil britanic și adoptă barbișonul franțuzesc atât de cunoscut azi. Ca și idolul său, Napoleon al III-lea, Cuza devine treptat un despot. Începe să-și numească favoriții în funcții importante din aparatul de stat, pe care îl conduce discreționar. Astfel directorul general al Poştelor şi Telegrafului din Principate este numit belgianul Cezar (Charles) Librecht, pe care vodă l-a cunoscut pe vremea când era stâlp de nădejde al cazinoului din Galati. Liebrecht, fost chelner și marcator de biliard, ajuns membru marcant al camarilei cuziste, se pare că îi furniza Domnitorului iubite. Una dintre acestea era Marina Obrenovici, care fusese soția prințului sârb Milos Obrenovici, cu care avea un fiu (viitorul rege Milan al Serbiei). Cuza cu Obrenovici au format un frumos triunghi conjugal în care soţia oficială, doamna Elena Cuza se ocupa de creşterea copiilor amantei, iar iubărețul se ocupa cu jocul de cărți. Conform amintirililor contemporanilor Cuza era atât de împătimit cu jocul de cărți încât a pierdut mai multe proprietăți moștenite de la părinți. Cu amantlâcurile se ocupa și Kogălniceanu, despre care se spune că avea o agendă în care bifa amantele și unde se pare că deținea vreo 700 de nume cu experte într-ale amorului, pe care cheltuia averi și pe care le împărțea cu amicul său din fruntea statului! Nu e de mirare că Doamna Elena Cuza spunea adeseori: „Frumoasă ţară, răi oameni“.
Cuza nu era doar cartofor, era și mare bătăuș. Știm că pe secretarul său particular, Dimitrie Sturdza (de patru ori premier al României în timpul lui Carol al II-lea), care l-a trădat divulgând corespondenţa secretă a șefului său cu Napoleon al III-lea, l-a luat la pumni și picioare în fund. „Mitiță” Sturdza era verișor al Elenei Cuza și a devenit membru al „monstruoasei coaliții” care l-a înlăturat de la domnie pe cel care l-a bătut. De altfel vodă-Cuza își obliga ofițerii să se dueleze ori de câte ori simțeau că le era atinsă onoarea. Cel mai probabil că a pus la cale asasinarea lui Barbu Catargiu, primul prim-ministru al primului guvern unic al celor două provincii, împușcat în 1862 chiar de către prietenul lui Cuza și șeful Poliției Capitalei Nicolae Bibescu.Prezența lui Cuza punea deja în pericol însăși existența noului stat. Deși la conferinţa reprezentanţilor Puterilor garante de la Paris din 1859 a fost recunoscută dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al Principatelor Unite, Austria şi Imperiul otoman au recunoscut această alegere numai pe timpul domniei lui Cuza. În martie 1866, la Conferinţa celor şapte puteri europene de la Paris, reprezentanții sultanului Abdul-Aziz, cel care recunoscuse în primă fază domnia lui Cuza, au cerut „desfacerea neîntârziată” a unirii Principatelor dunărene. Negocierile de culise au început și elitele politice de la noi căutau deja un principe străin, pe care să-l pună Domn. În noaptea abdicării Cuza a făcut ce știa mai bine - a jucat cărți și s-a iubit cu Maria Obrenovici. În scurt timp România va intra în epoca monarhiei Hohenzollernilor, altă dinastie de pomină.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire