Și bogații plânge câteodată (sic!)
Peste 82 de milioane de oameni de pe această planetă au urmărit serialul „Bridgerton", noul film de televiziune produs de Netflix. Conform statisticilor companiei și concetățenii noștri au preferat această poveste romantică, ea fiind în topul celor mai vizionate filme de televiziune ale companiei în România.
De unde vine atractivitatea acestui tip de filme de costumație istorică (în engleză costume drama), de ce empatizăm cu personaje îmbrăcate în haine dintr-o epocă dispărută, de ce ne fascinează dramoletele aristocrației?Fenomenul nu e nou, ecranizările după Jane Austin sau seriale ca „Downton Abbey”, au avut mereu spectatori. Chiar și în epoca socialistă filmele de eritaj istoric au fost foarte populare. În România ceaușistă au fost realizate mai multe „filme de epocă”, diverși regizori se specializaseră în acest gen. Mihai Iacob realizează Darclée în 1961, iar după ce Iacob emigrează, Gheorge Vitanidis preia ștafeta și regizează Ciprian Porumbescu (1973) sau Mușchetarul român (1975), dar și diverse producții din seria „Mărgelatu”. Culmea filmului siropos autohton a fost atinsă de Mircea Veroiu, cu Adela (1985).
Viața aristocrației și a bogaților este mereu seducătoare. Ca și în „Dallas” sau în „Dynasty” și în Bridgerton e vorba tot despre „dificultățile” cu care se confruntă „sărmanii oameni bogați”. Unii critic spun că fascinația vine din fenomenul numit „Schadenfreude”, adică din faptul că ne place să îi vedem că suferă pe cei pe care îi invidiem. Știm că nu putem să fim ca ei, dar măcar îi vedem că duc o viață grea.
O altă explicație este pofta nesăbuită pe care o avem față de romantism și poveștile romanțioase. Serialul este o ecranizare modestă a unui tip de proză și mai lipsită de valoare din punctul de vedere al conținutului. Romanele scrise de Julia Quinn sunt niște romanțuri sentimentaloide, care aparțin unui gen ce se poate numit istorie romanțată sau pop-history. Quinn (pseudonimul literar al doctoriței Julie Pottinger) scrie în stilul Sandrei Brown, e o lume în care femeile caută iubirea și în care, așa cum se întâmplă în saga familiei Bridgerton, e greu să o găsească. Spre deosebire de capra cu trei iezi, familia văduvei cu opt copii (numiți în mod stupid în ordinea alfabetului) trece printr-o serie de pățanii, de la sarcini nedorite la pasiuni neîmplinite. Inspirația lui Quinn este insipidă, scrisul este banal, iar sursele sunt adeseori locuri comune - una dintre cărți are chiar un titlu inspirat dintr-o piesă pop interpretată de Cher (It's In His Kiss).
Istorioarele acestea dulcege sunt, însă, amplasate într-un context real. Așa numita „epocă a Regenței” este extrem de populară în proza cu iz sentimental. A fost o epocă palpitantă - este vremea războaielor napoleoniene, perioada în care apare „Mândrie și prejudecată” al lui Jane Austen și cărțile Mariei Edgeworth; Byron și Shelley scriau poezie, iar soția lui Shelly a publicat Frankenstein.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire