marți, 3 ianuarie 2023

De la bărbatul cro-magnon la bărbățelul mignon: Sau din cartea întâi a lui Timmy, citire!

Ziarista Aline Laurent-Mayard, care a mai vrut să provoace un scandal media după ce s-a declarat asexuală (aici pagina: https://alinemayard.journoportfolio.com), anunță acum că a început sfârșitul patriarhalității. În cartea intitulată provocator „Eliberați de masculinitate” (Libérés de la masculinité: Comment Timothée Chalamet m’a fait croire à l’homme nouveau, JC Lattès, 2022) autoarea concoctează un nou manifest de eliberare sexuală. 
E, totuși, un paradox la mijloc. Atunci când o ziaristă asexuată dă sfaturi sexului pe care ea îl consideră prea „tare”, convinsă că sexismul și valorile patriarhatului îi împiedică pe bărbați să-și exprime sentimentele și să-și vopsească unghiile se produce o fisură logică. Un manifest pentru eliberarea bărbaților de masculinitate scris de o femeie asexuată are valoarea unei declarații pentru apărarea drepturilor râmelor în curtea găinilor.
Eseul elogiază o nouă generație de bărbați care fac de rușine „bărbăția de modă veche” bazată pe virilitatea excesivă, iar pentru jurnalista franceză chintesența acestei mutații a masculinității este Timothée Chalamet, noul „sex-symbol” al bărbăției slăbănogite. Alinuța din Hexagon crede că această mutație este importantă în lupta împotriva sexismului și, la nivel personal, ea poate fi înțeleasă.
Cartea este o „odă pentru Chalamet”, zis și Timo, Sweat Tea sau Timmy. După cum recunoaște autoarea de la bun început, eseul e un imn adus acestei „masculinități de tip nou”, reprezentată de actorul care este născut în 1995 (deci are 27 de ani). Recunoscând că „are un crush” pe Timothée de când l-a văzut în filmul lui Luca Guadagnino, Chiamami col tuo nome (2017), poate și convinsă de  stilul „gay-romance”, Alinuța crede că „Timmy” (căci așa îi spune tandru) reprezintă noua masculinitate, un „om nou” în sensul de „bărbat nou”. Acesta își afișează fragilitatea, se debarasează de tarele patriarhalității și își acceptă natura delicată. Reprezentată printre alții și de Tom Holland, dansatorul britanic care se crede actor, sau de Harry Styles, guristul cu ifose, primul bărbat care a apărut pe coperta revistei Vogue, „bărbatul nou” își ascultă emoțiile și sentimentele și nu se sfiește să mai arate din când în când un sfârc la televizor.
După cum înțelegem și din titlul voit programatic, cartea este mai mult un manifest pentru „eliberarea de masculinitate”, decât pentru eliberarea masculinității însăși. În fond e încă un manual de luptă împotriva patriarhatului, care denunță defectele tipice ale bărbaților din societățile occidentale, care nu își afișează emoțiile, care vor mereu să arate „duri” și să pretindă că sunt superiori sau că nu au nevoie de nimeni și de nimic.
Laurent-Mayard, care a scris un alt manifest despre revoluția „aromantică” și pentru eliberarea de dorințele sexuale (Alinuța zicea și că „e OK să nu vrei sex”), acum nu mai pare deranjată că ea, femeie de peste 30 de ani, are „un craș” pe un adolescent cu cel puțin un deceniu mai tânăr. De fapt tocmai această incertitudine sexuală este atrăgătoare pentru femeile care urăsc „vechea masculinitate”. Hetero-masculul, care știe ce sex are pentru că se uită între picioare, este depășit. Acum este vremea bărbăției „incerte”, e preferabil un soi de bărbat puțin stângaci și neajutorat, numai bun de trecut strada de la un magazin de haine la altul.
Referințele nu sunt inovatoare și nici savuroase intelectual, Alinuța o citează pe Olivia Gazalé (Le Mythe de la virilité : un piège pour les deux sexes) care găsea încă din Antichitate opoziția masculin (rațional, controlat) și feminin (irațional, impulsiv), care s-a perpetuat până azi. E timpul să renunțăm mitul băiatului rău, crede Alinuța. Gata cu bărbații întruchipați de James Dean, care în toate rolurile sale era rebel, individualist și, desigur, distructiv. Nu mai vrem nici bărbați ca Maverick din Top Gun, unde Tom Cruise pune în scenă un personaj dur și totuși tandru.
Ei sunt înlocuiți de Chalamet, care vrea să fie un „anti-bad-boy” și care întruchipează pentru Alinuța noul ideal al gentileții. Înțeleg că „Chalamania” (pronunțat Șalamania) este o realitate pentru milenialii care suferă la fel de mult din pricina lui Timothée pe cât a suferit generația anterioară de isteria numită Leomania (pentru că dicapriomania ar fi sunat prea rău). Dar pentru că nici calul nu e ca măgarul, nici catârul ca armăsarul, Timmy nu e ca Leo, acesta fiind acuzat că a creat așa-numita „pussy posse” împreună cu Tobey Maguire, David Blaine sau Lukas Haas.
Timmy e de fapt un soi de „twink”, care în jargonul urban contemporan descrie noua specie de tineri bisexuali (sau gay), fragili fizic și cu aspect de țipari, pentru că apar fără păr facial sau corporal. El e un soi de „țipar social”, care la noi s-ar descrie pur și simplu prin țipțăr. Pentru că Chalamet chiar este un „țipțăr de lux”, cu sacourile lui cu paiete și cu aspectul lui de bărbat art-deco-sexual, după cum am mai scris pe blog.
Trebuie să recunosc că îmi plac unele filme în care joacă „Timmy”, dintre toate preferatul meu rămâne The King (regia David Michôd), care a fost lansat în 2019 și unde este perfect în rolul tânărului Henric IV. Chalamet a debutat în Interstellar, ca versiune tânără a lui McConaughey (rolul lui Tom Cooper), dar Timmy nu se compară cu Matthew, care este un bărbat stilat și amuzant. Ca și în Lady Bird (scris și regizat de Greta Gerwig), unde joacă rolul lui Kyle Scheible, un adolescent habarnist care cântă la chitară, Timmy e nătăflețul care nu știe ce vrea.
Alinuța crede că locul bărbatului adult, care a făcut numai ravagii pe planetă, trebuie luat de un astfel de bărbățel sensibil, că în locul cocoșului enervant trebuie pus cocoșelul plicticos, că locul gentilomului cavaler trebuie acum luat de băiețelul gentil. 
Dar bărbatul imberb nu e bărbat, pentru că însăși numele bărbaților vine de la „ barbātōs”, adică „barbatus”, deci cel care are barbă. Probabil tot de acolo vine și „bardă”, dar și imberb, care descria omul imatur.
Numai că această masculinitate care pare „dezinhibată” este de fapt infantilizată, chiar stilul vestimentar al lui Timmy pare rezultatul alegerilor unui copil cretinizat, care pune pe el toate prostiile din vitrină. Stilul „copil tembel”, care se bazează pe un „look” debil, face loc imberbului, bărbatului cu aspect puțin queer, unui tip de masculinitate „drăguță”, cu calități de mignon.
Probabil că, după cum strigau femeile de la Apaca (Nu vrem bani, nu vrem valută, vrem ca Roman să ne „pupă”), acum noul strigăt va fi: „N-are mușchi, n-are nici barbă, vrem ca Timmy să ne ardă”!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]

<< Pagina de pornire